سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و عرض عذر خواهی از تاخیر بی اندازه طولانی ما.

دعا بفرمایید خداوند عزیز به حقیر کمترین لطف بفرماید تا بتوانم به در گاهش خدمتی انجام دهم .

در بحث حدیث رسیدیم به اینکه :

پیامبر اعظم علیه صلوات المصلین می فرمایند :ای مردم ذاک علم لا یضر من جهله و لا ینفع من علمه (یعنی ای مردم این علم به حسب ونسب عرب و اشعار جاهلیة و مانند اینها علمی است که ضرری به کسی که آگاهی بر این علم داشته باشد نمی زند و نفعی به کسی که این علم را بداند نخواهد داد.)

مرحوم ملا محسن فیض کاشانی . در این جمله انی برداشت را دارد و اینگونه می فرماید که:منظور نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید :آنچه که این مرد ، دانای آن است در حقیقت علم نیست ،عل حقیقی آن علمی است که دانستنش برای معاد و قیامت مفید باشد . وندانستنش در آنروز زیان دهد . نه آنچه را که مردم بپسندند و وسیله جمع مال شود .

و بعد سه قسم ،علم مورد پسند شرع مقدس اسلام را بیان می فرماید.

1.     آیة محکمة :که تفسیر آن را اصول عقاید می دانند (البته ترجمه همان است که ما در پست قبلی گفتیم .)به این دلیل که در قرآن کریم دلایل و براهین مبدا و معاد به لفظ آیة و ایات که جمع آن است آمده است .اما آنچه را در قبل ما بدان اشاره کردیم (علوم عقلی)تقریبا مقدماتی است برای فهم بهتر اصول عقاید هر مسلمان و شیعه.

اما اصول عقاید شیعه بر 5 قسم است که سه قسم آن را اصول دین گویند که عبارتند از: توحید ونبوت ومعاد .ودوتای آن را اصول مذهب خوانند که عدل و امامت می باشد. چرا که این دو اخیر را شیعه با سنی بسیار متفاوت القول میباشند و ما بمن الله و توفیقه در ادمه بحث ان شاءالله قول حق را در تمام مسائل بیان خواهیم نمود.

یا علی

6 جمادی الثانیة 1429هجریه قمریه


نوشته شده در  سه شنبه 87/2/24ساعت  8:59 عصر  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ثبت نام حوزه علمیه امام صادق جاغرق برای سال تحصیلی 1399-1400
هدایت تحصلیی
که بشر میشود اینگونه مگر؟
آدرس هیئت فاطمیه ارض اقدس ر مشهد مقدس
ماه استثنائی
مشو غره به امروزت
عبرت تاریخ، ما را به عمار شدن فرا می خواند
[عناوین آرشیوشده]