سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوباره نقطه سر خط شروع خواهم کرد
به آن کلاس قدیمی رجوع خواهم کرد
من آمدم که ببینم در این دیار جنون
چگونه خوانده شود جا و سین و یا و نون
من آمدم که بگویم دبیر ما زهراست
کلاس فلسفه‌ام اشک سیدالشهداست
من آمدم بنویسم دروس هر شب را
دوباره یاد بگیرم حروف زینب را
زینب، زینب است و دیگر هیچ. خواستم از علمش بگویم، عقلم کشش نداشت. خواستم از صبرش بگویم، قلمم یاری نکرد. تا اینکه خواستم فقط اشاره کنم قسمتی از تاریخ زندگانی‌اش را تا خواننده خود به قدر تشنگی از دریای بیکران زینب بچشد.
عبادت زینب(س) را حسین(ع) می‌فهمد که به وی می‌گوید: خواهرم! در نماز شبت، مرا دعا کن.
عبادت را زینب انجام می‌دهد که امام سجاد(ع) می‌فرماید: در تمام عمر نافله‌های عمر عمه‌جانم زینب ترک نشد. نافله یعنی نماز مستحبی. نماز مستحبی یعنی نمازهای اضافه بر نماز واجب؛ یعنی زینب برخوردش با مستحبات، برخورد مستحب بود و واجب نبود، بلکه برخوردش این بود. وقتی مستحب است یعنی خدا می‌خواهد؛ وقتی خدا می‌خواهد، یعنی دوست دارد انجام دهم. وقتی خدا دوست دارد انجام شود، سختی‌اش هم زیباست. آن‌گاه نماز مستحب و نماز واجب هم می‌شود و ما رأیت الا جمیلا. چون خدا خواسته است، واقعه‌های کربلا هم می‌شود ما رأیت الا جمیلا.
باید هم همین‌طور باشد. 
شاگرد مکتب امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب(ع) هیچ‌چیز را نمی‌بیند الا اینکه خدا را قبل از آن، همراه آن و بعد از آن می‌بیند که استادش این‌گونه بوده است. زینب خدا را می‌بیند و خدا زیباست. پس ما رأیت الا جمیلا.
آری ما رأیت الا جمیلا لباس‌های کهنه را.
ما رأیت الا جمیلا پوشیدن کهنه‌ترین لباس‌ها را در مجلس عبیدا...
ما رأیت الا جمیلا سیلی خوردن در راه خدا را.
ما رأیت الا جمیلا به نیزه بلند شدن سر حسین(ع) را برای رسوایی عبیدا...
ما رأیت الا جمیلا خطبه بیدارکننده در کوفه را برای بیداری عهدشکنان.
ما رأیت الا جمیلا صید دست‌وپازده در خون را برای رضایت به رضای خدا.
و ما رأیت الا جمیلا فتح کوفه و شام و تمام مسیر اسارت را...
کوفه تمام شد و این روزها زینب در شام است.
زینب قافله‌سالار، زینب پشتیبان اسیران، زینب داغ دیده ولی راست‌قامت ایستاده، زینبِ عزیزی که می‌خواستند ذلیل نشانش دهند، زینب امانتدار.
آه از امانت‌هایی که برای برادر عزیز است؛ به‌خصوص اگر دختر باشد. به‌خصوص اگر سه‌ساله باشد. به‌خصوص اگر بابایی باشد. به‌خصوص اگر در روز عاشورا در هنگام وداع بابا خواب باشد. به‌خصوص اگر بابا برای وداع او را بوسیده باشد و او بیدار نشده باشد. به‌خصوص اگر بعد از شهادت بابا، دنبال بابا بگردد؛ نه یک روز و دو روز که حدود 25روز. به‌خصوص اگر هروقت به یاد پدر می‌افتد، کتکش زده باشند و زینب سپرش شده باشد. به‌خصوص اگر منتظر بابا باشد تا بیاید و او را ببرد. نگهداری از این امانت، کاری بس سخت است و زینب خوب امانتداری کرد تا شبی که برادر آمد. اول در خواب آمد. در خواب، کودک خود را نوازش می‌کرد و کودک از شوق از خواب بیدار شد. انتقال از آن خواب نورانی به خرابه ظلمانی سخت بود؛ به‌خصوص که در هنگام بیدار شدن، تمام دردها و غصه‌ها هم به یک‌باره برگشت. شروع به گریه کرد و پرسید: عمه بابایم کجاست؟
همان جواب همیشگی را می‌شنود اما این‌بار او را قانع نمی‌کند. ادامه اشک و آه و ناله، قفل دل‌های خرابه‌نشینان را باز می‌کند و اشک‌ها، گونه‌های سیلی‌خورده را نمناک می‌کند. خرابه شام می‌شود کربلای معلا و می‌شنود حتی آن که گوشش از شنیدن حقایق کر است.
بار دوم حسین(ع) می‌آید. این‌بار با سر می‌آید. حسین هم عاشق دختر است که با سر می‌آید.
آری، او عاشق عشاق خود است. حسین با سر می‌آید برای دیدار عاشقانش. نه حسین که امام زمان من و تو نیز با سر می‌آید به دیدار عاشقانش. خودش فرموده: او که ما را فراموش نکرده و نمی‌کند، من باید او را عاشق باشم. عاشق راستین و منتظر ظهورش و منتظران مصلح، خود باید صالح باشند.
حسین آمده تا امانتش را پس بگیرد. می‌خواهد سفیر قرار دهد در شام. یک‌طرف کودک، طرف دیگر سر پدر.... شیرین‌زبانی‌اش آغاز می‌شود. با زبانی کودکانه اما شیوا، دردمندانه اما مستحکم نجوا می‌کند: بابا جان! آن که مرا در کودکی‌ام یتیم کرده است، کیست؟ بابای من! کدام نانجیب محاسنت را به خونت خضاب کرده است؟ بابای عزیزم! کیست که رگ گردنت را بریده...
و آرام‌آرام صدا ضعیف می‌شود؛ ضعیف‌تر و ضعیف‌تر و ضعیف‌تر.
تا جایی که دیگر شنیده نمی‌شود. زینب(س) صدایش می‌کند. چندبار ولی جوابی نمی‌شنود.
نزدیک می‌آید. قدری نزدیک‌تر. نگاه می‌کند. کودک افتاده یک‌طرف، سر هم یک‌طرف.
خوابید در خرابه که تا کاخ ظلم را
با ناله غریبی خود زیرورو کند.
میرزای قمی 

این نوشته در تاریخ هفدهم آذر یکهزار و سیصد و نود و دو در روزنامه شهرآرا چاپ شده است : http://shahrara.com/page,1392,9,17,2,03.html


نوشته شده در  چهارشنبه 94/12/19ساعت  3:16 عصر  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()

عید غدیر نزدیک شده است و هیاهوی آن در خیابان‌ها، کوچه?ها و دل‌و‌جان مردم دیده می‌شود. حق هم این است که بافضیلت ترین اعیاد مسلمانان این‌گونه پررونق برگزار شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این عید وجود دارد تلفیق بین آداب اجتماعی و فردی و تلفیق بین ظاهر و باطن است، همان‌طور که در تمام آداب دین این تلفیق دیده می‌شود. امروز سری زده‌ایم به یکی از آداب پرورش باطن این عید که به اصطلاح از اعمال آن است اما عملی که تاکنون کمتر کسی آن را شنیده یا انجام داده است، زیارت غدیرحضرت امیرالمومنین(ع) است که از جانب امام دهم شیعیان در هنگام هجرت به سامرا ایراد شده است و همان‌طور که جامعه کبیره این امام، کلاس درس امام‌شناسی است این زیارت هم، کلاس معرفت‌افزایی امیرالمومنین(ع)است.زیارتی که حدود 150فضیلت امیر مومنان را دربردارد، آنجا که امام می‌فرمایند: (و ا... تعالی اخیر عملا اولاک من فضله بقوله افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لایستوون...) « و خداوند بزرگ از آنچه تو را از فضیلت اولویت بخشیده خبر داده است و در آن آیه می‌فرماید: آیا مومنان با فاسقان برابرند؟ هرگز! آری اسدا.. اولین ایمان آورنده به خدا بود.»بله همان‌طور که دیدید حضرت‌ هادی(ع) برای بیان فضیلت‌های جدشان حیدرکرار به آیات قرآن استناد می‌کند؛ آن هم نه یک آیه بلکه 40آیه در این زیارت در وصف امیرالمومنین آورده شده است. امام هادی(ع) می‌فرماید: السلام علیک یا دین ا... القویم و صراطه المستقیم السلام علیک ایها النبا العظیم الذی هم فیه مختلفون و عنه یسألون.بر این اساس علی‌بن‌ابیطالب، صراط مستقیم است که در نماز می‌خواهیم خداوند عالم ما را به آن ثابت‌قدم بکندو همچنین خبر عظیم است که مردم در آن اختلاف دارند و از این خبر می‌پرسند.امام‌هادی در این زیارت به همین‌ها اکتفا نمی‌کنند و در قالب سلام‌ها و شهادت‌ها که دو بخش از 5بخش زیارت را پرکرده است، به روایت‌های تاریخی مشترک بین شیعه و سنی هم اشاره می‌فرمایند: اشهدانک.... صدق بما انزل علی نبیه و اشهد انه قدبلغ عن ا... ما انزله فیک فصدع بامره و اوجب علی امته فرض طاعتک و ولایتک و عقد علیهم البیع لک.امام نقی(ع) شهادت می‌دهند که پیامبر، آنچه را برای امت لازم بود ابلاغ کردند و براساس این پیام رسول، سه چیز بر امت واجب شد: اول طاعت ولی‌ خدا؛ دوم قبول ولایت امیر کائنات و سوم بیعت کردن با آن حضرت. مردم سه روز در غدیرخم با این سه واجب بیعت می‌کردند.بخش دیگر این زیارت را، حضرت به ظلم‌های وارد شده به امیرالمومنین و ولایتمندترین فرد عالم یعنی حضرت زهرا(س) اختصاص می‌دهند و در ذهن این سوال را ایجاد می‌کنند که چرا علی(ع) اول مومن، اول مرد جنگی و اول جانشین پیامبر و... اول مظلوم و غریب عالم شد؟این زیارت را امام‌هادی(ع) برای دو دسته از مردم بیان کردند. اول آن کسانی که علی‌بن ابیطالب را قبول دارند تا این دعا را بخوانند و تشنگی خود را رفع کنند. دوم کسانی که دنبال حقیقتند تا آن را به‌وسیله کلمات دقیق و علمی و منطقی این دعا بیابند.آخر کلام اینکه باید زیارت غدیریه را فرهنگی بدانیم که در دانشگاه امام‌هادی(ع) برای علی‌شناسی تدریس می‌شود. چه خوب است که بتوانیم در روز عید غدیر در این کلاس شرکت کرده و از دریای این علوم نقوی، برای افزایش معرفت علوی استفاده کنیم.

میرزای قمی 

این نوشته در روزنامه شهرآرا تاریخ اول آبان 1392 چاپ شده است: http://shahrara.com/1392,8,1.html

نوشته شده در  چهارشنبه 94/12/19ساعت  3:13 عصر  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ثبت نام حوزه علمیه امام صادق جاغرق برای سال تحصیلی 1399-1400
هدایت تحصلیی
که بشر میشود اینگونه مگر؟
آدرس هیئت فاطمیه ارض اقدس ر مشهد مقدس
ماه استثنائی
مشو غره به امروزت
عبرت تاریخ، ما را به عمار شدن فرا می خواند
[عناوین آرشیوشده]