سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با سلامی مجدد

در ادامه بحث مهندسی عزاداری

به موضوع کثیر الخدشه مضامین مداحی رسیدیم

3-مضامین مداحی

در مسئله مداحی باید این دقت مهم را داشت که ما در حین مداحی کردن مد نظر حضرات معصومین قرار میگیریم . اگر این چنین است برای مدح ایشان چه میکنیم ؟یا برای مدح مادر یا خواهرشان چه مطالب یرا بر زبان جاری میکنیم ؟؟؟

من به بیان یک مثال برای فهم کامل این موضوع بسنده میکنم .

مداحی که می خاهد مدحی را برای یک یاز ائمه مثلا حضرت فاطمه زهرا بخواند این موضوع را مد نظر قرار بدهد که اگر کسی برای مادر خودش هم نین مدحی را بخواند چه حالتی به او دست میدهد .   مثلا مداحی که می خواهد زیبایی چهره حضرت زهرا را بیان کند فرض کند الان کسی زیبایی مادرش را به او گوشزد میکند و یا چشم شهلا و قد رعنا و هکذا از این موارد چه حالتی پیدا میکند وقتی این جملات را راجع به مادر خودش بشنود ؟؟پس عمل کنیم به گفته امام مجتبی علیه السلام که فرمودند هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند .

و ذکر این نکته پایانی لازم به ذهن می آید که نویسنده هیچ گاه نمیگوید حضرت زهرا سلام الله علیها و یا حضرات معصومین زیبا نبوده اند بلکه خلاف این ثابت است اما دو مسئله اینجاست 1- اینکه ارزش این اعزه به زیبایی چهره و چشم شهلا و قد رعنا نیست و2- اینکه هر چیز ی را که باشد و درست باشد که نمیتوان و نباید گفت به مصداق آن چه که میگویند دروغ نگویید و هر حرف راستی را هم نگویید و زبان سرخ سر سبز را دهد بر باد .


نوشته شده در  دوشنبه 89/10/27ساعت  2:4 صبح  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ثبت نام حوزه علمیه امام صادق جاغرق برای سال تحصیلی 1399-1400
هدایت تحصلیی
که بشر میشود اینگونه مگر؟
آدرس هیئت فاطمیه ارض اقدس ر مشهد مقدس
ماه استثنائی
مشو غره به امروزت
عبرت تاریخ، ما را به عمار شدن فرا می خواند
[عناوین آرشیوشده]