سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

در ماه رجب آنچه به گفتار بیاید

نیمی است ز یک قطره دریای فضیلت

ماه رجب بر ما وارد شده است. بلکه ما بر رود شستشوی گناهان و کاستی‌ها وارد شده‌ایم. این ماه پرفضیلت است. فضیلتش به این است که کوه گناهان را به کاهی از استغفار می‌بخشند. درباره ماه رجب و فضیلت‌هایش قلم می‌ماند که از کجا شروع کند و به کجا پایان دهد. هنوز پایان نیافته بود نوشته‌ای که می‌خواست از رجب بگوید ؛ اگر از سال‌‌ها قبل شروع شده بود. رجب شخصیت زمانی دارد. همانطور که شخصیت‌های انسانی را در اطرافمان محترم می‌شماریم و در مقابلشان هر عملی را انجام نمی‌دهیم، درون این شخصیت زمانی هم نباید هر کاری کرد. باید احترامش کرد. حرمت و احترام این ماه باعث می‌شود کارهایی را در این ماه ترک کنیم و کارهایی را هم در این ماه انجام بدهیم.

پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله صاحب این ماه عظیم است. در این ماه مهمان رحمت للعالمین هستیم. در رحمت را برایمان باز کرده‌اند. در ابتدای این ماه شادمان میلاد مسعود امام باقریم. سوم این ماه حزن آلود شهادت امام هادی النقی علیه‌السلام هستیم. در سیزدهم این ماه میلاد مولی الموالی را جشن میگیریم. و در پانزدهم این ماه شهادت دختر مولی المومنین را به سوگ می‌نشینیم.

در بیست و پنجم این ماه عزادار زندان‌نشین بغدادیم و در بیست و هفتم این ماه شوکت نشین بعثت رسول الله.

در باب کارهای عبادی این ماه مفاتیح الجنان را به شما پیشنهاد می‌دهم و در باب مواظبت  نفس برای استفاده بهتر از اعمال این ماه به کتاب المراقبات رهنمونتان می‌کنم. که هر دو کتاب مذکور در باب فضیلت این ماه و اعمال و عبادیات این ماه به قدر نیاز اکمال فیض کرده‌اند.

الحمد لله الذی اشهدنا مشهد اولیائه فی رجب. اولین فقره از زیارت ائمه اهل بیت در رجب است که مستحب است در هر بقعه‌ای از بقاع متبرکه اهل بیت عصمت و طهارت وارد شدیم بخوانیم. 

بقعه مبارکه‌ای که هم اکنون با کمترین سختی در اختیار مشهدی‌ها و حتی ایرانی‌هاست، بقعه مبارکه مشرفه ثامن الائمه الاطهار حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام است. اتفاق خوب این است که زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب از عمره رجبیه فضیلت بیشتری دارد. اکنون که متاسفانه باب عمره رجبیه که به خاطر بدی‌های دولت آل سعود بر ما بسته است، نعم البدل این عمل عبادی زیارت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در مشهد است. دیده ام که بسیاری از مردم ایران به هر شکل ممکن که می‌شود سعی بلیغ می‌کنند که در ماه رجب حتما به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف بشوند و حالا آیا شرط مروت است که اهل مشهد باشیم و در ماه رجب زیارت امام مهربانی ها را فراموش کنیم؟

یا من ارجوه لکل خیر جمله‌ای  آشناست که در ماه رجب گوش تمام مسلمانان دنیا را  می‌نوازد و لب‌های نمازگزاران را بعد از هر نماز معطر می‌کند که از محل اصلی خیر، تقاضای خیر خواسته شده و خواسته نشده می‌کنند. و می‌خواهند که از ورودشان به آتش سوزناک جلوگیری کند.

شهر الله الاصم صفت این ماه است یعنی خداوند حرمت این ماه مبارک را به حدی بالا برده است که به مسلمانان اجازه نمی‌دهد در این ماه به قتل و خونریزی مبادرت ورزند. یعنی حتی اگر در جنگ باشند اجازه عملیات ندارند و چنانچه دشمن به ان‌ها و مواضعشان حمله کرد فقط اجازه دفاع دارند. در این عقیده کفار هم احترام ماه رجب را نگاه می‌داشتند.

رجب ماه حرام است. یکی از ویژگی های ماه حرام این است که اعمال ما دو برابر حساب می‌شوند. پس اگر خدای ناکرده اشتباهی گناه کنیم دو برابر نامه اعمال و قلبمان سیاه می‌شود و هم چنین واجبات و مستحباتمان را هم انجام دهیم دو برابر می‌شود. پس پیش به سوی انجام واجبات بیشتر و ترک بیشتر محرمات. مبادا کاهلی کنیم و از دست بدهیم ابر فرصت‌های ماه رجب را که می‌گذرد و تمام می‌شود و اگر استفاده نکنیم؛ پشیمان می‌شویم و دیگر این پشیمانی فائده ندارد.

به امید استفاده‌های بیشتر در ماه رجب .

میرزای قمی

این نوشته در روزنامه شهر آرا چاپ شده است.

 


نوشته شده در  شنبه 95/1/21ساعت  4:16 عصر  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ثبت نام حوزه علمیه امام صادق جاغرق برای سال تحصیلی 1399-1400
هدایت تحصلیی
که بشر میشود اینگونه مگر؟
آدرس هیئت فاطمیه ارض اقدس ر مشهد مقدس
ماه استثنائی
مشو غره به امروزت
عبرت تاریخ، ما را به عمار شدن فرا می خواند
[عناوین آرشیوشده]