سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسیدم از هلال چرا قامتت خم است

آهی کشید و گفت که ماه محرم است

همانطور که دوستان و مخاطبین عزیز وبلاگ مطلعند ماه محرم نزدیک شده و هر دستگاهی و هر جایی و هر کسی و هر....در باره عزاداری و امام حسین علیه السلام و مجالس و هیئات و تکیه ها و مداح ها و مداحی ها و مضامین و مقاتل و .... سخن میرانند و می نویسند و مخالفت میکنند و موافقت اعلام میدارند و .... (چه همه نقطه بازی شد.)

من جمله چند لینک زیر که در پارسی بلاگ عزیز ما موجود گردیده است

مثلا این مطلب و دو خبری که در ابتدای مطلب دوست عزیز و بزرگوارم جناب حجة الاسلام فیاضی مطرح است .

لذا به ذهن حقیر هم آمد که مطالبی را در حد بضاعت مزجاة و قلت علم خود به رشته کتابت در آورده تا اعزاء مطالعه کننده را مفید افتد ان شاءالله .

اما مهم ترین مسئله این موضوع است که در ارتباط با مسئله عزاداری اکثر اظهار نظر کنند گان دچار التقاط گردیده و مسائلی نا مربوط رابا یکدیگر مخلوط نموده و نتیجه خود را که مبتنی بر همین مقدمات مخلوط غیر مرتبط است بیان میدارند . لذا به جهت اینکه ما دچار این مشکله که اصلی ترین مشکله در اظهار نظرهای ماست نشویم ابتدا ءا مسائل مرتبط با مجالس ابا عبد الله الحسین علیه السلام را جدا نموده و یک به یک مورد نقد و نظر و بررسی قرار میدهیم . و در این راه از خدا ی متعال درخواست عاجزانه دارم که لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا.

موضوعات مطروحه در این مقاله شامل عناوین زیر خواهد شد.

1-زیارت خوانی

2-منبر و سخنرانی  وتبیین معارف

3-مضامین مداحی

4- مقتل خوانی

5-مادحین

6-سینه زنی

7- قمه زنی

8 علم ها و علم کشی

9-حرکت هیئات عزاداری در خیابان ها

و مسائلی که شاید در آینده به ذهن آید .

1-زیارت خوانی

موضوع زیارت خوانی که معمولا اولین برنامه هیئت است متاسفانه از چیزهایی است که مغفول عزاداران عزیز ابا عبد الله قرار گرفته است .

در موضوع زیارت باید مطالبی بیان شود من جمله اینکه تفاوت زیارت و دعا در چیست

زیارت از راه دور و نزدیک چه تفاوتی با هم دارد ؟

و مسائلی از این قسم که در این مقاله به آن  نخواهیم پرداخت ....

اما آنچه اینجا و در این موضوع باید بیان بشود این است که کسی که میخواهد زیارت بخواندمطالبی را باید رعایت کند (دقت داشته باشید که فقط مراد زیارت خوانی است نه خواندن روضه و بیان داستان در حین خواندن زیارت)

مطالبی که به ذهن می آید عبارت است از :

1 در زیارات و کلا ادعیه موجود و مأثور کلمات به همان اندازه آمده است که لازم است بیاید لذا در فرازی ذکری را یک مرتبه و در جایی سه مرتبه و در جایی بیان گردیده که صد مرتبه ذکر تکرار شود . پس دقت داشته باشیم رفتن در راه زیارات و ادعیه به مثابه راه رفتن  بر اساس نقشه گنجی است که مشخصا اگر قدمی عقب تر یا جلوتر از نقشه رویم به آن گنج عظیم نخواهیم رسید.

2-چنانچه در مواقعی احساس نیاز شد که فقره ای از زیارت را مستمعین هم تکرار کنند باید این نکته لحاظ شود که به قصد ورود خوانده نشود و به قصد مطلق ذکر خوانده شود.

3- خواندن مداحی یا روضه و مصیبت در حین قرائت زیارت از جمله مسائل مختلف الاقوال در این مقوله است ، بعضی از بزرگان می فرمایند که نباید این عمل (خواندن روضه و مصیبت )در حین قرائت انجام بگیرد و بعضی دیگر می فرمایند که عیبی نیست . البته اگر بنا باشد که زیارات و ادعیه را به مثابه همان نقشه گنج فرض کنیم قطعا فرا گذاشتن پا از متون زیارات وادعیه برای رسیدن به گنج برای ما کارایی ندارد . البته بیان توضیحاتی راجع به متون عربی برای مستمعین قطعا بلا اشکال و کمک به فهم بهتر نقشه گنج میکند و هذا محتملا من ما لا یخالفه احد.

4- در ادامه شماره قبل :به همین دلیل گاهی در ادعیه و زیارات دیده میشود که خود ائمه طاهرین شروع به روضه خوانی می کنند و عباراتی جانسوز از ما نقول را در ادعیه به یاد گار می گذارند .

5- مطلب دیگر اینکه زیارت خوان زیارت رابرای خود بخواند نه برای مستمع که کمک به خلوص نیت خواننده نیز می نماید .

6-در زیارات امام مزور و در ادعیه خدای متعال را در مقابل ببیند و آنجا که بیان میدارد که اللهم کذا و کذا یا السلام علیک یا فلان حضرات معصومین و اله مطلق را در مقابل خود دیده سلام دهد و در خواست کند .

نکته پایانی که در این قسم به ذهن می آید این است که ؛ بله ، شرائط ذکر شده سخت است اما اگر بنا باشد کاری را صحیح انجام دهیم باید سختی بکشیم تا از بهترین مواهب موجود در زیارات و ادعیه استفاده ببریم.

2- منبر و تبیین معارف

این موضوع را به دوقسمت تقسیم میکنیم 1- وظائف منبری    2-وظائف مستمع   

قسم اول به  جهت اختصاصی بودن موضوع به قشر محترم و بزرگوار طلاب علوم دینی در مطلبی جدا گانه مطرح خواهد گردید .

اما در قسمت دوم این بیان لازم است که در هر فرد روحانی دو موضوع لحاظ است یکی شخص و دیگری شخصیت .

بلکه این تقسیم را در تمام افراد مرتبط میتوان لحاظ کرد اما در بعد شخصی روحانیون کلام بسیار است که هر کسی هم چیزی می گوید یکی را خوش آید و دیگری را ناخوش ، هر چند که باید پذیرفت که شخص روحانی هم باید براساس شخصیتش شکل بگیرد و نه بالعکس . اما در عین حال اکنون که به جهات مختلف این موضوع اتفاق نیافتاده وظیفه اصلی مردم احترام شخصیت روحانی است نه شخص او . حقیر به تمام مرتبطین عرض میکنم که این همه احترام برای لباس من است نه برای شخص بنده بما هو انسان، لباس من لباس پیغمبر است . شخصیت من شخصیت پیغمبر گونه است ؛ و باید باشد ، هر چند که حقیر در بسیاری از مسائل شخص را بر شخصیت ترجیح بدهم . پس رعایت این نکته در خصوص معممین از طلاب علوم دینی به نظر میرسد که حد اقل احترام لباس و حرمت لباس نبی مکرم اسلام بایستی نگه داشته شود .و این مسئله ایست که اگر در همه جا لحاظ شود دیگر شاهد خیلی از مسائل نیستیم .

من در این لباس مقدس ،روحانی نماهایی را دیده ام که در کلامشان برفراز منبر رسول مکرم مطالبی را علیه انقلاب و ... بیان کرده اند اما در فراز منبر اجازه نداده ام کسی دخالتی انجام دهد که مبادا احترام  منبر و لباس مقدس ریخته شود (حتی لوفرض که احترام را گوینده شکسته باشد )که دشمن همین را می خواد که این لباس بی احترام شود این منابر که خود موضوعیت خاص در مجالس اهل بیت دارد بی احترام شود منبر ومنبری جایش را به تریبون و میز و استاد دانشگاه و معلم و دانشجو وغیره دهد که اکثرا لا یعرف الهر  من البر فی الاسلام .( در این قسمت باید دقت داشت فقط مراد اساتید معلمان و دانشجویان لا بعرف الهر من البر فی الاسلام مرادند ولا غیر )

چه بسیار دانشجویان و اساتید دانشگاهها و ... دیده ایم که بسیاری از جوانان را به خود جذب کرده و جز ضلالت گمراهی چیزی به اینان تحویل نداده اند و نتیجه اش میشود فتنه های رنگین ننگین . این است  بهای روشنفکری هایی که مبانی را زیر پای خود له کند ؛ و آنچه موضوعیت و ارزش دارد را و آنچه بی ارزش است و بدون موضوعیت برعکس قلمداد کردن . نخواهم گفت که دست دشمن در کار است اما یقین می دانم که دست دوست هم در کار نیست . و دیگر بهای پرداختی اینگونه جایگزین انتخاب کردنها این است هم اکنون حتی جوانان متدین و معتکف در مساجد در انتخاب حلقه معرفتی بین یک استاد دانشگاه و یک روحانی ملبس ، استاد دانشگاه را انتخاب میکنند . و باید پرداخت این بهاها را که نمی دانیم از کجا خورده ایم .

و ضربات مهلک بسیار دیگری در این وادی ها دیده میشود .که جایگاه و بنای بیان نیست و مقاله ای دیگر را می طلبد .

تا اینجا برای یک پست وبلاگی زیاد هم شد بقیه اش در پستهای بعدی

یاعلی


نوشته شده در  سه شنبه 89/9/2ساعت  3:59 عصر  توسط میرزا هادی قمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ثبت نام حوزه علمیه امام صادق جاغرق برای سال تحصیلی 1399-1400
هدایت تحصلیی
که بشر میشود اینگونه مگر؟
آدرس هیئت فاطمیه ارض اقدس ر مشهد مقدس
ماه استثنائی
مشو غره به امروزت
عبرت تاریخ، ما را به عمار شدن فرا می خواند
[عناوین آرشیوشده]